Soms ontstaat er in mijn werk als (freelance) accountant nog wel eens discussie of iets nu onder representatiekosten of onder reclamekosten valt. Het leek me daarom leuk om hier eens een blog aan te wijden.
Reclamekosten:
Reclamekosten (ook wel marketingkosten genoemd) zijn o.a. kosten voor folders, advertenties, tv- en radiospotjes etc. Deze kosten zijn 100% aftrekbaar. Er staat een formele tegenprestatie van de ontvangers -van jouw gelden hiervoor- tegenover.
Representatiekosten:
Bij representatiekosten moet je meer in de hoek denken van kosten je maakt om jouw bedrijf neer te zetten of te presenteren. Zoals bijvoorbeeld door evenementen (inclusief eten, drinken etc.). Er staat dan duidelijk geen formele tegenprestatie tegenover, het consumptieve element is hierbij sterk aanwezig.
Verder kun je bij representatiekosten denken aan een diner of lunch met een zakenrelatie, recepties, het bezoeken van congressen of symposia. Ook cadeautjes voor relaties en relatiegeschenken vallen onder representatiekosten.
Representatiekosten zijn maar beperkt aftrekbaar. Zie hiervoor mijn blog over gemengde kosten.
Sponsoring:
Let op: Sponsoring valt in principe ook onder representatiekosten. Bijvoorbeeld als jij een lokale vereniging sponsort met een bijdrage. Staat er geen formele tegenprestatie tegenover, dan valt dit onder de representatiekosten en zijn de kosten dus maar beperkt aftrekbaar.
Is er wel sprake van een tegenprestatie, bijvoorbeeld in de vorm van een advertentie in een dorpskrantje of een bord op het veld tijdens het lokale evenement? Vraag dan een volwaardige factuur voor dit bord of advertentie. De kosten vallen dan onder reclamekosten en zijn dan 100% aftrekbaar. Je promoot hiermee immers jouw naamsbekendheid. Let op: De kosten van deze vorm van sponsoring /reclame moeten dan wel in verhouding staan met de waarde van de publiciteit!